Toekomst

Vanaf 2022 wordt station Bodegraven 4x per uur, per richting bediend, en dat betekent dat er waarschijnlijk her en der wat gaat veranderen:
Station Bodegraven: Het overpad (gelijkvloers) wordt mogelijk vervangen door een (voetgangers)tunnel nabij het station.
Overweg aan de Oud Bodegraafseweg: De toegang aan de Oud Bodegraafseweg - westkant van het station -, wordt opgeheven en wordt gekopt.
Overweg aan de Vlietkade: De overweg wordt opgeheven en er komt een vlonderpad.
Overwegen aan de Goudseweg en Oud Bodegraafseweg: Er gaan maatregelen genomen worden, hoewel er een verhoging van de frequentie komt moet de tijdsduur van de sluiting van de slagbomen tot een minimum beperkt worden. Dit zal waarschijnlijk gedaan worden met zogenaamde aftellers op de perrons en het optimaliseren (afstellen) van de spoorbomen.
De (voetgangers)tunnel is nodig in verband met de veiligheid op het perron, omdat Bodegraven dagelijks al +- 3.000 reizigers heeft en in de toekomst ook meer zal krijgen.
Er zijn tot nog toe twee varianten voor de (voetgangers)tunnel:
Variant 1) (Projectvariant) - Aan de oostzijde van het stationsgebouw. (Foto boven: Gemeente)
- De tunnel ligt direct naast de huidige hellingbaan waar men nu de toegang heeft tot spoor 1.
- Ligt aan het verlengde van de Julianastraat en oostelijke zijde Ambachtshof.
- Er zijn geen grote aanpassingen nodig van het huidige stationsplein en de aanpassing en/of uitbereiding van de fietsenstallingen zijn eenvoudig te realiseren. Ook het huidige P&R zal blijven en de uitvoeringskosten liggen bij de provincie Zuid-Holland en ProRail.
Variant 2) - Aan de westzijde van het voormalig politiebureau. (Foto onder: Gemeente)
-
- Ligging bij de pakeerplaats en in het verlengde van de Prins Hendrikstraat (centrum) en westelijk deel Ambachtshof.
- De gemeente dient mee te betalen, omdat er aan het stationsplein her en der iets veranderd moet worden. Ook het P&R moet plaatsen afstaan voor de tunnel omdat die daar gesitueerd is, maar ook een aanpassing van de fietsenstallingen aan de andere kant. Tot nog toe wordt variant 1 voorgesteld omdat het een herkenbare ligging heeft en aanzienlijk goedkoper is.
