MAT'64

De oude Stoptreinen van het type Mat'64 hebben decennia lang het Bodegraafse straatbeeld bepaald. De treinen die verdeeld zijn onder de types Plan V (2-bak) en Plan T (4-bak) zijn tussen 1961 en 1976 zijn gebouwd en voorzien van een bolle neus die ter bescherming biedt voor de machinist. De treinen hebben als bijnaam de Apekop maar werd ook de Delta Lloyd trein  genoemd vanwege de reclame bestickeringen op de blauwe banen. Zij worden vaak verward met de Hondekoppen (Mat'54) omdat zij ook een bolle neus hadden, maar langer. De Plan V stellen 431-438 waren de eerste treinstellen die de toenmalige nieuwe huisstijl kregen en in die huisstijl rijden de dienstvaardige Plan V's nog rond tot 13 december, dan gaat de nieuwe dienstregeling in waar de Plan V geen dienst meer van uit zal maken. De Plan V's zullen naar de sloop worden gebracht en blijven een paar stellen over voor museumdoeleinden. Het laatste Plan T stel is in juli 2010 terzijde gesteld en in de loop van 2011 zijn alle stellen gesloopt op de 522 en 526 na, de 522 staat bij NedTrain Haarlem en de laatst genoemde staat te wachten op wat komen gaat in Amersfoort. De Plan V's en Plan T's hebben van 1968 tot 2007 dienst gedaan tussen (Utrecht-)Woerden-Leiden. Sinds dienstregeling 2007 wordt de treinserie 8800 die Bodegraven aandoet, door NS benoemd als Intercity en werd sindsdien bediend met de VIRM-treinstellen welke nu nog steeds de dienst verzorgt gepaard met de DDZ-treinstellen.

Links: Op zondag 10 juli 1994, staan Plan V stellen 437 en 902 te wachten op vertrek te Bodegraven.

 

Rechts: Plan V stel 805 komt aan op station Bodegraven op zondag 10 juli 1994 in de "verkeerde" rijrichting.

 

Foto's: © Wim Kusee