VIRM

De 178 tussen 1994 en 2008 gebouwde (V)IRM treinstellen bij De Dietrich en Talbot van de Nederlandse Spoorwegen, worden op bijna alle elektrische lijnen in Nederland ingezet al InterCity. Zij dienen als vervanging van de ICK-rijtuigen met locomotief. De treinstellen zijn gebouwd om 160 kilometer per uur te rijden, maar rijden hooguit 140 kilometer per uur op het Nederlandse hoofdrailnet. In de begin periode waren het drie- en vierwagenstellen en heetten IRM, InterRegioMaterieel. Later zijn deze treinen uitgebreid naar vier- en zeswagenstellen en gingen zoals de naam nu nog is, "VIRM" heten, de "V" staat voor Verlengd. Sinds 2008 kwamen er ook compleet nieuwe treinstellen, inmiddels rijden ze allemaal al een aantal jaar rond.
En ook in Bodegraven zijn deze treinen dagelijks te zien. Toen de dienstregeling van 2007 begon op 11 december 2006, vervingen zij de oudere treinen van het type Materieel'64 (MAT'64), Plan V en T.
Linksboven passeert treinstel 8745 de Steektermolen ter hoogte van Zwammerdam (Bodegraven-Alphen aan den Rijn). Linksonder naderen treinstellen 9481+9423 het station van Bodegraven als IC 8825 naar Utrecht Centraal. Rechtsonder vertrekt de Groene VIRM 9556 naar Leiden Centraal. De 9556 is een reclame trein voor Eneco, dat bedrijf gaat duurzaam stroom leveren aan NS.

