ICm

Ook de ICM (InterCityMaterieel) treinstellen rijden hier regelmatig. De sinds 1977 gebouwde treinstellen met als bijnaam "Koploper", zijn bekend omdat zij vroeger de doorloopkop hadden, toen zij nog ICM heetten. Sinds 2007 zijn deze treinstellen in Denemarken helemaal gereviseerd en zijn de twee deurtjes van de doorloopkop weggehaald en is het één geheel geworden en kwam de kleine "m" erbij, welke staat voor modern(iseerd), ICMm. De treinen zijn enkeldeks zijn uiteraard te herkennen aan de hoge kop waar de machinist de trein nog steeds bestuurd. Vaak komen deze treinen niet meer in Bodegraven, dat heeft te maken met het feit dat DDZ en VIRM officieel hier rijdt en dat er wel eens een ICMm invalt.
Linksboven passeren de treinstellen 4084+4029 de Watermunt in Bodegraven en naderen bijna het station. Linksonder vertrekt de Groene VIRM 9556 naar Leiden Centraal. De 9556 is een reclame trein voor Eneco, dat bedrijf gaat duurzaam stroom leveren aan NS terwijl rechts ICMm 4086 naar Utrecht Centraal vertrekt. Rechtsonder kruisen de 4014+4072 de 4080+4092 elkaar op Bodegraven, hetgeen wat altijd gebeurt. De linkertrein vertrekt naar Leiden Centraal en de rechter naar Utrecht Centraal.

